Trimmade butiker säljer mer

En nätbutiks laddtid utgör en flaskhals och det har visat sig att man får en positiv inverkan på försäljningen av att optimera sin webbshop. Om man tänker efter är det ganska logiskt att försäljningsvolymen har en koppling till webbshoppens prestanda. Om en webbplats är väldigt seg avbryter besökarens webbläsare ofta laddningen av sidan efter en viss tid. Det skulle innebära att det för stunden är tekniskt omöjligt för den kunden att handla i webbutiken men de flesta kunder väntar inte tills webbläsaren avbryter laddningen utan har då lämnat sidan för länge sedan. Risken att kunden i detta läge istället handlar hos en konkurrerande webbshop är naturligtvis stor.

Långsamhet straffas

I dagens samhälle vill vi att allt ska gå fort. Vi vill inte vänta utan vill handla så snabbt och smidigt som möjligt, oavsett vilken typ av produkt vi köper. Den frustration som byggs upp hos besökaren av en långsam nätbutik kan leda till negativa recensioner och inlägg på sociala medier, vilka sprids snabbt och kan vara skadliga för företaget. Statistik visar att hela 40 procent av besökarna lämnar sajten om den tar längre än tre sekunder att ladda och att 46 procent aldrig återvänder till en långsam webbplats. En liten fördröjning på en sekund har visat sig kunna minska konverteringen av besökare till kund med sju procent.

En nätbutik som tar lång tid för webbläsaren att ladda är inte bara ett irritationsmoment för besökaren utan straffas också av sökmotorer för detta. Ledande sökmotorer som exempelvis Google använder nämligen webbplatsers laddningstid som en parameter vid sin ranking av webbplatser. Det betyder att en onödigt långsam webbshop gör att butiken hamnar längre ner i listan över sökresultat och därför får färre besökare via sökmotorn än om butiken hade rankats högre.

En webbshop med snabbare laddningstid får därför ett försprång till sina långsammare konkurrenter då den sannolikt kommer att rankas högre i sökmotorer. Två tips för att minska laddtiderna är att optimera bilder genom att komprimera och/eller förminska dessa så mycket som möjligt samt att se över hostingen och fundera på om det kan finnas webbhotell som erbjuder bättre prestanda.

Stor erfarenhet

En av de som vet hur man driver ehandel är Daniel Mühlbach som grundat både Lensway och Footway. Den senare har snabbt blivit störst inom skor och har ett stort kundantal som återkommer! Det finns en tröghet när man ser på ehandeln och det är någonting som nu snabbt börjar försvinna. Tidigare fanns en rädsla för att handla via internet, men nu för tiden har det kommit betalningsrutiner och en kultur som främjar webbshopping.

Lämna ett svar